top of page

ליישם MRP ללא תחזוקת עצי מוצר

מנכ"ל המכון לייצור מתקדם, מעריך שכ 60% מכלל המפעלים בארץ הינם מפעלי High Mix Low Volume. אתגר מרכזי המאפיין ייצור בתמהיל High Mix Low Volume הינו שלכל מוצר סופי המוזמן ע"י לקוח יש מפרט טכני שונה. במצב זה נדרשים מהמפעל משאבים לא סבירים על מנת להקים עץ מוצר ופקודה עבודה לכל פריט בכל הזמנת לקוח. רב המפעלים, אכן הרימו ידיים בנושא הזה ומנהלים את הייצור ללא פקודות עבודה, ואת ההצטיידות ללא MRP , ומתמודדים עם קושי בניהול ובקרת ההזמנות בתהליך ייצור וקושי ביישום תהליך הצטיידות אופטימאלי בחומרי גלם.

במאמר הזה אציין שני פתרונות אפשריים למצב זה:

הפתרון הראשון הינו באמצעות תוכנה ייצור פרמטרית.

התוכנה מאפשרת להקים קטלוג מוצרי אב טיפוס שהינו בשרטוטים בתלת מימד.

בעת קבלת הזמנה מלקוח, ניתן לבחור פריט מהקטלוג ולבצע בו שינויים והתאמות בהתאם לדרישת הלקוח. התוכנה מתרגמת את השרטוט למפרט כמויות. התוכנה יכולה להתממש ל ERP ובמערכת ה ERP מפרט הכמויות יתורגם לפתיחת מקט סופי ללקוח, לעץ מוצר שטוח להזמנה, להזמנת לקוח ולפקודת עבודה.

עץ מוצר שטוח הכוונה למפרט סך כמויות מכל פריט בעץ המוצר, ללא חלוקה לרמות.

בתוכנה פרמטרית קיים גם מודול המבצע תכנון וחיתוך אופטימאלי של פלטות (עץ, מתכת וכו') לפי צורכי צבר ההזמנות. מודול שמייצר תוכנית CNC ועוד.



לאחר חיתוך הפלטות, כל חלק מקבל מדבקת ברקוד המכילה: מס' הזמנה, מס' תוכנית CNC ועוד. דוגמא לתוכנה פרמטרית כזאת הינה תוכנת Imos שמשווקת בארץ ע"י חברת דיזיין דיאלוג בע"מ. התוכנה נועדה במקור למפעלי רהיטים, אך בהתאמות מסוימות יכולה לשמש גם למפעלי תעשייה אחרים שמתמודדים עם אתגר שצוין לעיל, בעיקר יש בה יתרון במפעלים שיש בהם תהליך חיתוך פלטות או גלילי חומר גלם: זכוכית, מתכת, עץ, פרספקס. עוד על התוכנה הפרמטרית Imos תוכלו למצא בלינק הבא: https://www.youtube.com/watch?v=zek96R6Sb8s

אציין שקיימות בשוק תוכנות פרמטריות נוספות. קיים בתוכנה גם מודול MES שמאפשר דיווח של הייצור שיתממשק עם ה ERP, או לדווח ישירות ל ERP על סגירת פקודת העבודה בגמר כל תחנת ייצור.

הפתרון הנוסף למצב הוא יישום מודל פרמטרי, זהו תהליך פחות אופטימאלי ואוטומטי אך ככל הניראה זול יותר ואינו מצריך רכישה ןהטמעת תוכנה פרמטרית.

על מנת ליישם פתרון של מודל פרמטרי יש להקים קטלוג מוצרים ב Excel, הקטלוג יכיל מוצרים שהינם אב טיפוס לכל קטגורית מוצרים. רכיבי העץ של כל מוצר בקטלוג יפורט בטבלה פרמטרית: מידות, כמות. לחלקים שיש לחתוך מפלטות ח"ג אזי גם פרמטר המציין מהו א חומר הגלם (למשל מפלטת עץ אורן בעובי 5 מ"מ).

בעת קבלת הזמנת לקוח, יש להעתיק טבלה פרמטרית של מוצר אב טיפוס מהקטלוג, ולבצע בה שינויים בהתאם למפרט הנדרש ע"י הלקוח. את המפרט חומר של הזמנת הלקוח יש לטעון את טבלת הפרמטרים של המוצר החדש ל ERP (בלחיצת כפתור).

ב ERP טבלת הפרמטרים תתורגם אוטומטית לעץ מוצר, מק"ט, הזמנת לקוח ופקודות עבודה. יש לטעון את המידע בטבלת לתוכנת הפקת מדבקות כדי להפיק מדבקת לכל רכיב שנכנס לתהליך הייצור. בחברות יצרניות תהליך ההצטיידות ה best practice הינו באמצעות מודול MRP. (ראו מאמר מודול MRP). במקרים בהם ארגון לא יכול ליישם מודל MRP כי על מנת לעמוד בפרק הזמן המתחייב מול לקוח יש להצטייד ע"פ תחזיות מוקדמות ולא לאחר קבלת ההזמנה וכשאין לארגון אפשרות להכניס תחזיות מאחר והזמנת הלקוח היא של מפרט אינדיבידואלי לכל לקוח. אזי לא ניתן להצטייד באמצעות MRP.

במקרים מומלץ ליישם לטובת ההצטיידות במלאי מודול EOQ , מודל שיני מסור, מקרא גם מודל MIN-MAX שאותו ניתן גם ליישם כמנגנון הצטיידות דינאמי ואוטומטי במערכת ה ERP.

בעזרת יישום המנגנון הנ"ל השגנו ללקוחתנו ירידה משמעותית במלאי תוך שיפור בזמינות המלאי. עוד על כך תוכלו לקרוא במאמר "יישום מנגנון הצטיידות EOQ דינאמי ואוטומטי". (הפניה לאתר שלי)


bottom of page